"There comes a time in your life, when you walk away from all the drama and people who create it.
You surround yourself with people who make you laugh.
Forget the bad and focus on the good. Love the people who treat you right, pray for the ones who don't.
Life is too short to be anything but happy. Falling down is a part of life, getting back up is living."
José N. Harris

torsdag 15 december 2011

Längesedan...*** A Long Time Ago...


Jag har gått i träskmark ett tag. Varit så trött och ledsen- det slog liksom till där efter min födelsedag. Jag har inte orkat blogga, har haft nog med jobb och livet i sig. I dagarna var det två år sedan helvetet började.
Den 16 december hade jag precis fått mammografi, ultraljud och finnålspunktion på en gång. Jag var i chock och förstod ju att allt inte stod rätt till. På kvällen satt jag på Peter Jöbacks julkonsert i Scandinavium. Tårarna trillade, jag hulkade så mycket att herren bredvid mig erbjöd näsdukar. Förstod inte riktigt själv varför jag grät, med det gjorde min kropp, min sjuka lilla kropp.
Det är mycket tankar i december för mig, mest tacksamhet. Men också ledsamhet. Jag har så svårt att komma över alla kvarvarande biverkningar, har så förbannat ont i kroppen (lederna). Hur är det möjligt? Det gör mig ledsen och då tröstäter jag. Får dåligt samvete, socker är cancerföda. Suck. Vikten är ju nästa sak...
Men tro nu inte att allt är svart, för det är det inte! Jag ser oftast det positiva i saker även om jag tillåter mig att falla emellanåt "Men Annika, klart att du inte gråter fysiskt, din blogg är ju dina tårar", sade en kär vän till mig. Precis så är det, jag gråter i min text, jag mår alltid bättre när jag skrivit av mig.
Jag har ett starkt jäklaranamma och jag har lärt mig att ta hand om mig själv. Imorse svullnade min högra arm upp och det var bara till att ropa med ett leende på läpparna "Hej Lymfödem!". Kunde inte hålla i pennan på jobbet och det var en kamp att skriva på datorn (detta inlägget tar för evigt att skriva). Jaha, jag har noll erfarenhet av detta. Går det tillbaka? Vad kan jag göra åt det?
Kul inlägg. Verkligen. Jag har överträffat mig själv. ;-)) Lägger in ett foto på mig taget nyligen på en dag som var fantastiskt bra, och de är många!
***
I've been walking in the swamp for a while. I've been really tired and sad- it kind of hit me there around my birthday. -Haven't been in a blog mood. It's been enough with work and life. Recently the two year reunion of the beginning of hell passed.
On Dec 16, two years ago, I had had my first mammogram, ultra sound and biopsy- all during the same appointment. I was in chock and understood deep down that this wasn't good. In the evening I went to a Christmas concert in the city and my tears kept falling. The gentleman next to me offered tissues... I didn't really understand why I was crying, but my sick, little body did. There is a lot of thoughts during the month of December, mostly gratitude. But also sadness. I really have a hard time getting over the remaining side effects, my joints are in such pain always. Why?! It makes me sad and then I eat unhealthy things, that makes me feel guilty because I know that sugar is cancer food and it doesn't help my weight.
Please don't think my days are only black and heavy, they aren't! I usually find the positives even though I allow myself to be sad from time to time. A dear friend of mine said "Annika, you don't cry in real life, your blog is your tears". I think of that quote often, that's exactly how it is.
I have an enormous fighting spirit and I've learned to take care of myself.
This morning I woke up with my right arm completely swollen and my only choice was to greet the arm with a smile and say "Welcome Lymphoedema!". I could hardly hold a pen at work and it was a struggle to use the computer (this blog takes for ever to write). Well, I have no experience of that condition. What now? How can I handle it, will it heal or is this it?
Will post a photo of myself from a few days ago, it was a really great day. And believe me, I have many of them!
What a joyful blog entry. I've surpassed myself. ;-))

6 kommentarer:

malin åkerman sa...

kram till dig

Livet går vidare.... sa...

Kramar till dig, känner igen mig så mycket i din text....
/Lisbet

Anonym sa...

Oj, vad jag känner igen mig.

Varma innerliga kramar till dig!

Sister Moonshine sa...

Du är så välkommen med dina ord och tårar på bloggen. Låna gärna mitt öra och min axel.

Kram

Ulrika sa...

En stor kram till dig! De där "årsdagarna" som vi firar och firar i alla andra fall - här blir de så tydliga påminnelser. Jättejobbigt.

Ett lymfödem kan, om man har tur, gå tillbaka helt. Men även om det inte gör det så kan man hålla det i schack ganska bra. Ju tidigare man kan få hjälp (utprovad kompressionsstrumpa bl.a.) desto bättre. I Lund finns en hel avdelning bara för lymfödem; "Lymfödemmottagningen". Jag fick telefonnummer till dem via den sjukgymnast som pratade med mig efter den av operationerna då alla lymfkörtlar togs bort. Borde väl gå att få tag i dem via sjukhusets växel annars. Kolla det direkt, här i Lund är det på tok för lång väntetid för att komma dit och som sagt - ju snabbare man sätter in hjälp desto bättre.
Och tänk på att ett lymfödem inte är livshotande, inte ens farligt, bara lite meckigt och besvärligt.

Men du - nu vill jag inte skrämma upp dig, men min sjukgymnast tittade lite argt på mig förra veckan när jag berättade om att min arm plötsligt svullnade upp mer än vanligt(den jag redan har l-ödem i). Hon tyckte att jag borde ha kollat upp det mer direkt och inte vänta tre veckor tills jag skulle träffa henne, för man kunde tydligen även misstänka blodpropp. Nu vet jag inte om det är i armar som redan har lymfödem (förmodligen är det väl så) eller om det är alla armar utan lymfkörtlar som har ökad risk. Så - i vilket fall som helst så tycker jag att du ska ta kontakt med dem så snart du kan för att få ner ödemet så snabbt det går.
Hoppas det redan har gått ner igen!
Kram Ulrika

Anonym sa...

Hej
Läser din blogg då och då,Jag fick veta att jag har BC Dec 20009,28 Dec operation och efter samma behandling som du har fått.
Jag känner igen mig i den som du skriver.
för mig är så ,när jag tänker på Jul och Dec kommer fram alla minne så stark med samtidig tänker jag att det var bra för att de upptäkte cancer och jag kan vara frisk nu" tankar om återfall kommer då och då" men jag tror att det normal.
Massor av kramar
Natalie