"There comes a time in your life, when you walk away from all the drama and people who create it.
You surround yourself with people who make you laugh.
Forget the bad and focus on the good. Love the people who treat you right, pray for the ones who don't.
Life is too short to be anything but happy. Falling down is a part of life, getting back up is living."
José N. Harris

torsdag 30 december 2010

Inspirerande Ledord*** Inspiring Quote

Har funderat mycket de senaste dagarna. Jag tror att det är julens glädje som gör mig låg. Knepigt men sant. Jag älskar nämligen julen och nu är den ju också förknippad med förra årets hemska händelser. Det är så många "årsdagar" nu- ett år sedan mammografin, cancer besked etc. Hjärnspöken får fäste och jag inser hur oerhört skört livet är, inte bara för mig utan för oss alla. Allt kan ändras på ett ögonblick. Verkligen. Ta vara på tiden ni har här på jorden. Tala om för nära och kära att ni älskar dem, vänta för guds skull inte till en annan dag. Slösa inte bort livet med att låta bitterhet, grinighet och andra negativa känslor regera. Gör något åt dem istället.
Jag lever ju här och nu alltså måste jag fokusera på det positiva varje dag. Lättare sagt än gjort- det tömmer mig på energi att mentalt vända bort tankarna från återfall och cancer varje dag, men det är något jag måste göra. Därför har jag letat efter ett nytt ledord i denna nästa fas av min kamp. Något att hämta kraft från.
Jag har lånat de fina orden från någon som verkar ha varit en fantastisk kvinna, Lilla H. Humor, glimten i ögat och positiv in i det sista. Hon avled i äggstockscancer i april i år.
Jag hoppas jag har hennes tillåtelse att använda de vackra orden även i min kamp:
Bästa sättet att inte dö är att leva!
Med de orden vill jag se fram emot ett nytt år, 2011.
***
I have been thinking a lot the past few days. It might be the joy of the Christmas holiday that makes me feel down. Weird, but true. I love the Christmas season and sadly now it is also connected with all the awful happenings last year. Almost every day now is a "year day"- a year since the mammogram, the test results, etc. The ghosts in my brain get more space and I realise how fragile life is, not only for me, but for you as well. Everything can change in a split second. Really. Make the best of the time you have here on Earth. Tell your loved ones how much you care about them, please don't wait until another day. Don't waste your life with letting negative feelings such as bitterness, angryness etc rule. Deal with them instead.
I live here and now, that means I have to focus on the positive every day. It is hard work doing so- at times it drains all my energy. To stear my thoughts away from relapse and cancer and make them positive is not easy, but something I absolutely have to do. That's why I've been searching for a quote to inspire me in this next step of my fight. To find strength in.
I lent these beautiful words from a woman that must have been a wonderful person, Lilla H
A good sense of humor and very positive until the last minute. In April this year she died from ovarian cancer. I hope I have her blessing to use her words in my fight as well:
The best way not to die is to live!
I will let these words lead me into the new year, 2011.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Annika, vad du är klok! Jag förstår att det är tungt nu. Det är väl inte så konstigt. Dels årsdagar, dels jul som du brukar älska. En tid då man "ska" vara glad och lycklig. Och du har ju andra tankar som ligger och skaver. Men vilket ledord du hittat!
Väldigt klokt.
Kram Ulrika

Annika sa...

Så fin du är på bilden, jättevacker! Gott slut och Gott nytt År! Vi ska se till att året fylls med positiva bilder, som vi kan ta fram vid de tunga stunderna.
KRAM

Malin sa...

Ett riktigt gott nytt år till dig min bc-syster! Ett mycket fint ledord som verkligen är värt att försöka efterleva! Kram Malin

Kerstin Hansson sa...

Jag önskar dig ett gott nytt år och många fina dagar.
Kram
Kerstin

Viktoria sa...

Annika, min vän. Du är så klok. Måste lyssna mer på dig. För just nu vill jag helst rulla ihop mig till en liten boll. Ja, du vet känslan....

Men det är ju så vi ska göra. Leva nu alltså.

Stor kram

V

Kerstin Hansson sa...

Annika var är du och hur mår du?
idag är det den 10 januari och jag börja bli orolig för dig. har tyvärr tappat bort din mail kontakt när vi hade data krångel.
Kram från Kerstin som tänker på dig.