"There comes a time in your life, when you walk away from all the drama and people who create it.
You surround yourself with people who make you laugh.
Forget the bad and focus on the good. Love the people who treat you right, pray for the ones who don't.
Life is too short to be anything but happy. Falling down is a part of life, getting back up is living."
José N. Harris

onsdag 24 februari 2010

Onkolog****Oncologist

Det var "daten" idag. Träff med onkologen och en möjlighet för mig att ställa alla mina tusen frågor igen. Otroligt overkligt att jag är onkolog-patient. Jag tycker liksom att folk tittar på mig med "tycka-synd-om" blick: damen i receptionen, med- patienter i väntrum etc. "Jaha, du sade att du var född 1952?" Nej, 1972 "Va? 1972?"
Japp, det freaket är jag! Nåväl, läkaren var bra med klar, tydlig och rak information. Ingen bullshit eller omvägar. Sådant gillar jag, raka rör. Det är en aggressiv cancer jag har, grad 3 (av 4 tror jag), kallad trippelnegativ. Återfallsrisk inom de 3 närmsta åren. MEN den är hittad tidigt och det är ett mycket gott tecken att endast 1 lymfkörtel var angripen. Vi gillar goda tecken! Dessutom kan man bli helt frisk från den och det tänker jag bli! Har idag gått med i en internationell studie på den här typen av cancer som leds av min läkare i Sverige. Nu är jag helt otroligt slut, det var ungefär vad jag orkade med idag. =)
Notera att åter igen sken solen från en klarblå himmel och skapade gnistrande diamanter på ett snötäckt landskap...alltid när jag har varit på dessa stora återbesöken/läkarbesöken har vädret varit så. Det väljer jag att se som ett tecken. Tecken för hälsa och att någon vakar över mig- någon som vill berätta att det kommer att bli bra. Allt blir ju lättare när solen skiner. Carpe Diem!********************************************************************************
That was my date today- the oncologist. Another opportunity for me to ask all my thousand questions. Can't understand that I am an oncology patient. I feel like people stare at me with a "feeling sorry for" eye: the lady in the reception, other patients etc. "Ok, you said you were born 1952?" No, 1972 "What? 1972?" Yes, exactly, that freak is me! Well, the doctor was great- straight forward, honest and direct in her information. That is what I like- No "BS" or odd explanations.
I have an aggressive cancer, grade 3 (of 4 I think) called triple negative. Relapse risk within the next 3 years. BUT the good news are that the cancer was found early and only 1 lymph node was attacked. We like good news! And it is a cancer you can become completely cured from. That is my intention! Today I joined an international study on this particular kind of cancer. My doctor is in charge in Sweden. This was the happening of my day and it totally, absolutely drained me. =) Please note that the sun was shining from a clear blue sky making diamonds sprakle on the snow covered fields again...as always when I am up for these major hospital/ doctor's visits. I choose to view that as a sign. A sign for health and that someone is watching over me- passing a message that I will be ok. Everything is easy when the sun is shining! Carpe Diem!

3 kommentarer:

Kerstin Hansson sa...

God kväll det är klart där är någon som vakar över dig. Annars orkar du inte med deta. Se fram åt Annika. Klart du fixar deta har aldrig tänkt något annat. Du är en kämpe och har alltid varit.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Hang in there dear. Vi tänker på dig varje dag. /Niclas

Marie sa...

Hej Annika! Du klarar detta!Det är alldeles för dj...gt men det kommer den dagen då du tittar tillbaka på detta och kommer att säga till dig själv att det gick!Behandlingen har startat och du är en vecka friskare idag:) Men jag vet att det är tufft!Du finns i våra tankar stundligen!/kramis Marie